נוירולוגים ופסיכולוגים התפתחותיים מזה שנים חוקרים את הקשר המיוחד בין תנועת הידיים לפיתוח המוח. מה שהם מגלים מפתיע ומרתק: כאשר ילדים עובדים עם ערכות יצירה, הם בעצם מאמנים את המוח בצורה הכי יעילה שקיימת, יוצרים קשרים עצביים שישפיעו על יכולותיהם הקוגניטיביות לכל החיים. מחקרים בדימות מוח (fMRI) מראים שתהליך ההרכבה של ערכת יצירה מפעיל בו זמנית אזורים שונים במוח בצורה שלא מתרחשת בפעילויות חינוכיות מסורתיות. האזור האחראי על מיומנויות מוטוריות עדינות פועל בתיאום הדוק עם המרכזים האחראים על חשיבה לוגית, זיכרון עבודה ותפיסה מרחבית. כאשר ילד מחזיק בידיו רכיב אלקטרוני קטן - נגיד נגד או קבל - ומנסה לחבר אותו במקום הנכון על הלוח, הוא בעצם מחזק קשרים עצביים שישרתו אותו בכל משימה מורכבת שיבצע בעתיד. דוקטור מריה מונטסורי הבינה זאת כבר במאה העשרים, וכיום המחקר הנוירולוגי מוכיח את מה שהיא חשדה: "הידיים הן כלי הנשמה". כאשר ילדים עובדים עם ערכות יצירה המשלבות רכיבים אלקטרוניים ונגרות, הם בעצם מפעילים רשתות עצביות מורכבות שמתפתחות רק דרך חוויה ישירה עם החומר. המעבר בין עבודה עם רכיבים אלקטרוניים דקיקים לעבודה עם עץ וכלי נגרות בערכת יצירה מאתגר את המוח בדרכים שונות ומשלימות. העבודה עם עץ דורשת הבנת חומר טבעי, תכנון מרחבי, כוח פיזי מבוקר והבנה של כיוון הסיבים. לעומת זאת, העבודה עם רכיבים אלקטרוניים דורשת דיוק מיליטרי, סבלנות, הבנה של מושגים מופשטים כמו זרם וחשמל, וחשיבה בצורת מערכות. מחקר מהאוניברסיטה העברית מראה שילדים בני 8-12 שעבדו עם ערכות יצירה למשך שישה חודשים פיתחו שיפור של 23% ביכולות מרחביות, 18% בחשיבה לוגית ו-31% במיומנויות מוטוריות עדינות, בהשוואה לקבוצת ביקורת. מה שמעניין עוד יותר: השיפורים נמשכו גם שנה אחרי סיום התוכנית. הסיבה למדד הצלחה כה גבוה טמונה בכך שערכות יצירה יוצרות מה שחוקרים קוראים "למידה מולטי-סנסורית". כאשר ילד רואה את הרכיב, נוגע בו, שומע את הצליל שהוא יוצר ומריח את ריח הבדיל כשהוא מלחים, הוא יוצר זיכרון עשיר ומורכב שנחרט עמוק במוח. זה בניגוד ללמידה מספרים או מסכים, שמסתמכת בעיקר על אזור אחד במוח. המחקר מראה שילדים שמשתמשים בערכות יצירה מפתחים לא רק מיומנויות טכניות, אלא גם יכולות חברתיות-רגשיות חיוניות. העבודה על פרויקט מאתגר - כמו בניית רובוט שצריך לזוז בקו ישר - מלמדת התמדה בפני כישלונות, יכולת לבקש עזרה כשצריך, וההבנה שכישלון הוא חלק מתהליך הלמידה. כאשר הפרויקט בסוף מצליח, השמחה והגאווה שהילד חש יוצרות זיכרון חיובי חזק שמעורר אותו לנסות אתגרים נוספים. נתון מעניין במיוחד: ילדים שעבדו עם ערכות יצירה מסוגלים להתמודד טוב יותר עם תסכול ועומק רגשי. המחקר מסביר שהתהליך הפיזי של בנייה והרכבה מפעיל מנגנונים במוח שמווסתים רגשות ויוצרים תחושת שליטה ושקט פנימי.